Základní škola a Mateřská škola Stonařov má čtyři součásti: základní školu, mateřskou školu, školní družinu a školní jídelnu. Je příspěvkovou organizací zřizovanou Městysem Stonařov. Ředitelkou školy je od 1. 8. 2025 Mgr. Marcela Březnová. Základní škola je plně organizovaná, má devět tříd, po jedné v každém postupném ročníku.
Poradními orgány ředitele jsou pedagogická rada tvořená pedagogickým sborem, školská rada, zřízená na základě usnesení zastupitelstva městyse Stonařov a Spolek rodičů školy při ZŠ a MŠ Stonařov, jehož statutárním orgánem je tříčlenný výbor – Marie Zvěřinová, Marcela Zvěřinová a Jitka Smolíková.
V říjnu 2024 byla na období 2024–2027 zvolena nová školská rada, která nyní pracuje v následujícím složení: zástupci zřizovatele jsou Mgr. Ivan Šulc a Jaroslav Rod, zástupci školy Mgr. Markéta Holoubková a Mgr. Veronika Poukarová a zástupci rodičů Ing. Tomáš Caha, Ing. Zuzana Kušíková (předsedkyně ŠR).
Ve školním roce 2025/26 navštěvuje školu 151 žáků (údaj ze statistického výkazu k 30. 9. 2025), z toho 85 chlapců a 66 dívek. V průběhu roku došlo v počtech žáků k dílčím pohybům z důvodu stěhování. Do naší školy nadále dojížděli žáci z dalších jedenácti obcí, kteří tvoří přibližně jednu třetinu osazenstva školy. Nejvíce dojíždějících je z obcí Dlouhá Brtnice a Pavlov, kde nadále fungují malotřídní školy, z nichž k nám přecházejí žáci zpravidla na 2. stupeň. Průměrná naplněnost tříd je 16,7 žáka na třídu. Třetím rokem je v provozu druhé oddělení školní družiny, přičemž obě oddělení jsou naplněna do plné kapacity 50 žáků v součtu obou oddělení. Od září byl spuštěn provoz nové školní jídelny v budově bývalé měšťanské školy.
Hlavní budova školy slouží svému účelu 34 let. Šest let již také uplynulo od generální rekonstrukce školní budovy, která škole přinesla zlepšený vzhled, zvýšenou přidanou hodnotu, a především energetické úspory. Významným bonusem se též stala vybudovaná přírodní zahrada s venkovní učebnou a outdoorovým hřištěm, jejíž využití je teď částečně dotčeno probíhající rekonstrukcí staré školní budovy, v níž byla dokončena nová školní jídelna. Toto omezení bude ještě dále pokračovat, neboť na vnitřní rekonstrukci objektu navázala ještě úprava venkovního pláště, tedy fasády, střechy apod.
Velkým přínosem je pro nás již čtyřleté využívání nové sportovní haly, která beze zbytku naplňuje potřeby školního sportování a umožňuje sportovní vyžití školním kroužkům, zájmovým organizacím i veřejnosti.
Škola se nadále profiluje rozsáhlou orientací na projektovou výuku, vycházející z invence pedagogického sboru. Podporu pro tuto činnost hledáme v místních školních zdrojích, u zřizovatele a nemalou měrou ve fondech EU. Šíři našich projektových aktivit nejlépe dokumentuje náš školní web, kde svou činnost pravidelně prezentujeme. K naplňování našich cílů potřebujeme adekvátní ICT, kterou se snažíme průběžně doplňovat a inovovat.
Velký zájem je nadále o školní zájmové kroužky, které nabízíme v dostatečném rozsahu a v každoročně modifikované nabídce. Tradici ctíme také v četných akcích pro veřejnost, jako jsou vánoční akademie, projekty pro děti a jejich rodiče a aktivní účast na akcích městyse. Snažíme se zařazovat také nové aktivity, jako například vánoční jarmark, miniškoličku pro budoucí prvňáčky, den otevřených dveří.
Aktuálně jsme dokončili dvouletý projekt Šablony ZŠ Stonařov OP JAK, zaměřený na inovativní výuku a vzdělávání pedagogů, a zahájili Šablony ZŠ Stonařov OP JAK II.
Kontinuálně jsme také součástí projektů MAP III a IV, zahrnujících problematiku rozvoje škol na Jihlavsku. Spolu se zřizovatelem průběžně pracujeme na plánech pokračující modernizace učeben a vnitřních prostor základní školy, zejména jejího vestibulu a vstupního traktu.
V oblasti péče o zdraví využíváme nepřetržitě dlouhé roky projekty KÚ Vysočina a Státního zdravotního ústavu: I. pomoc do škol (pro žáky 8. ročníku) a Prevence dětských úrazů (pro žáky 3. ročníku). Intenzivní a kontinuální je také naše dlouhodobá spolupráce s hasiči a Policií ČR, realizovaná především formou interaktivních besed.
Systém volitelných předmětů doznal dílčích úprav, když semináře z M a ČJ a konverzace v AJ ustoupily potřebám rozšiřující se informatiky, která je nově vyučována ve 4.–9. ročníku a v nabídce volitelných předmětů pro 2. stupeň nově přibyla Čtenářská a literární gramotnost.